Nevoi Educaționale Speciale – NES

Planul educațional individual (PEI)

  • Planul personalizat este întocmit pentru elevii cu nevoi speciale. Acesta are ca scop oferirea de sprijin personalizat pentru învățarea și dezvoltarea fiecărui elev, ținând cont de nevoile și abilitățile specifice ale acestuia.
  • Obiectivul acestui document este de a construi o predare incluzivă într-o comunitate primitoare în care toată lumea, indiferent de condițiile personale, găsește oportunități de a crea experiențe de creștere.

Incluziune

Plasarea incluziunii în centrul politicilor și practicilor educaționale înseamnă concentrarea atenției asupra nevoilor diversificate ale tuturor elevilor, fără excepție, cu respectarea principiului egalității de șanse și al participării active a tuturor.

Perspectiva incluziunii scolastice este dezvoltată pe patru niveluri integrate: nivelul principiilor, care tinde să sublinieze modul în care fiecare individ, indiferent de trăsăturile culturale sau personale, este o entitate constitutivă a instituției sociale, care își găsește însăși rațiunea de a fi în deplina valorificare a tuturor; planul organizatoric, înțeles ca interacțiune și coordonare între diverșii actori care intră în joc, atât interni cât și externi școlii; planul metodologic-didactic, care se referă la procedurile de implementat pentru promovarea succesului educațional și a rolului activ al fiecărui el; și în final nivelul evidenței empirice, care se concentrează pe cercetări care au abordat tema educației incluzive, pentru a justifica aplicarea generalizată a acesteia.

Toți oamenii de orice rasă, condiție și vârstă, în virtutea demnității lor de persoane, au dreptul inalienabil la o educație care să răspundă propriei vocații și să fie în concordanță cu temperamentul lor, cu diferența de sex, cu cultura și tradițiile țării lor și, în același timp, deschiși coexistenței frățești cu alte popoare, pentru a garanta adevărata unitate și adevărata pace pe pământ. Adevărata educație trebuie să promoveze formarea persoanei umane atât în vederea scopului său ultim, cât și pentru binele diferitelor grupuri din care omul este membru și în care, odată ce va deveni adult, va avea sarcini de îndeplinit.