,,Fii lumină pentru cei din jur !"
Este titlul şi motto-ul proiectului nostru de Service Learning din fiecare an.
Cum am ales acest titlu şi de ce?
Pornind de la tema Luminii, elevii noştri împreună cu profesorii şi sprijiniţi de comunitatea locală au reflectat la efectele ei atât la nivel exterior cât şi la nivel interior: transformarea naturii de-a lungul anului & efectele acţiunilor noastre în comunitate.
Scopul proiectului
Acționarea în sinergie pentru a consolida comunitatea școlară, îmbogățirea curriculumului cu aspect de leadership și implementarea unor elemente din metodologia Service-Learning.
Câştigător Categoria ,,Instituţionalizare Service Learning”, 2022 – Premiile Naţionale pentru Practici Eficiente de Service Learning
Vezi detalii
Elemente importante din pedagogia SL:
- alcătuirea unei echipe de elevi responsabili cu propunerea de noi activități;
- implicarea activă la desfășurarea lor (leadership);
- punerea în practică a cunoștințelor din curriculum (arta, româna, informatică, matematică, religie, artă, muzică, educație civică, limba engleză și limba germană);
- implicarea în activitățile lor a familiei beneficiară care a devenit partener în munca efectuată de comunitate.
Comunitatea părinților este parte integrantă, activă, contribuind la realizarea acestui deziderat.
Argument:
,,Sărbătoarea Lămpașelor” care are loc în luna noiembrie este o sărbătoare ce marchează trecerea de la lumina exterioară la cea interioară. Natura se retrage în sine, omul privește tot mai adânc în el însuși. Prin intermediul poveștilor și versurilor ce însoțesc sărbătoarea, copiii înțeleg că natura se pregătește de „odihnă” pentru a putea reveni la viață în primăvară. Legenda Sfântului Martin ne învață să DĂRUIM, să ÎMPĂRȚIM, să IERTĂM, să iubim, iar toate aceste manifestări ale sufletului ne pregătesc pentru momentul Nașterii Pruncului Isus în lume și în noi înșine.
Proiectul școlii noastre vizează o perioadă pentru interiorizare și una pentru îmbinare prin acțiuni și trăiri semnificative pornind de la cele două dimensiuni ale acestei sărbători.
Obiective Generale:
- să observe schimbările care au loc în natură;
- să dezbată dimensiunea luminii exterioare și a celei interioare;
- să prezinte simbolurile/gesturile aferente luminii exterioare și celei interioare;
- să intoneze cântecele specifice acestei sărbători în limba română și limba germană/engleză;
- să vizioneze videoclipul The Story of Thanksgiving – limba engleză;
- să confecționeze propria lor coroniță a recunoștinței (activitate pe clase – după lansarea proiectului);
- să redea legenda Sfântului Martin în limba germană/rolul zilei recoltei în limba engleză;
- să redea legenda Sfântului Nicolae – confecționare săculeț pentru doamna învățătoare – cu felicitare sub forma simbolurilor de toamnă;
- să pregătească cu implicarea părinților un „cadou” pentru colegi/alți elevi;
- să elaboreze o scrisoare/felicitare/unmic decor pentru destinatarul „cadou-lui”;
- să confecționeze lămpașele/hârtie de mătase;
- să participe activ la activitățile sărbătorii.
Grup ţintă:
- elevii, întreg personalul școlii și comunitatea locală.
Legătura cu partea curriculară:
- MEM, Științele Naturii, Matematică, Limba şi Literatura Română, Limba şi Literatura Germană, Limba şi Literatura Engleză, Educaţie Civică, Religie comparată, Geografie, Istorie.
Vezi edițiile proiectului nostru: Cine au fost beneficiarii şi apoi partenerii proiectului de Service-Learning?
2021 - 2022
Comunitatea ţintă:
- Familie nevoiaşă din localitatea Lăpuşel, judeţul Maramureş.
- La o activitate a clasei a IV-a la ora de Educaţie Civică, elevii au exersat identificarea unui caz social spre care şcoala să se îndrepte în vederea alegerii proiectului caritabil de Crăciun.
2022 - 2023
Comunitatea ţintă:
- Parteneri în cadrul Campaniei ,,Punem școala pe picioare”, derulată la Școala Gimnazială ,,Mihail Sadoveanu”, structura Firiza – beneficiari;
- Asociaţia Mansio-noi a fost iniţiatoarea campaniei:
- Au fost implicaţi în jur de 90 de elevi din şcoala noastră.
2023 - 2024
Comunitatea ţintă:
- Un tânăr care a suferit un accident cu ATV-ul în pădure și avea nevoie de sprijin financiar pentru acoperirea cheltuielilor cu terapia de recuperare.
- Elevii au propus activităţi de conştientizarea în rândul comunităţii a necesității acordării atenției măsurilor de siguranță.